Pages

Search This Blog

Thursday, July 7, 2011

BANGLA YANG MEMBUAT ATE BERFIKIR

Suatu pagi di satu Restoren Mamak.
"Akak teh ais limau, lama tara nampak."

Sekarang saya jarang datang kerja sini lah. Selalu kerja luar. Business banyak susah. Tak boleh duduk saja tunggu orang datang. Kena kerja kuat lagi. Allah kan suruh kita usaha baru dia mau beri rezeki. Mana boleh tunggu rezeki datang masuk rumah.

"Kakak hidup sini banyak susah ya. Saya tengok kakak sama semua perempuan sini...ada hidup baaannyak susah."

Tak susah lah. Biasa aja.

"Susah lah. Sana Bangla punya pompuan tara hidup susah ini macam. Duduk rumah diam-diam, jaga rumah, jaga anak, sudah cukup. Macam ama saya. Makan, baju semua laki kasi. Laki kasi keja susah-susah, pegi jauh-jauh macam saya, antar duit bagi anak, bini sama ama. Itu pompuan Bangla sana banyak senang. Tunggu duit saja."
Maka Ate pun berfikir...Adakah dengan keluar bekerja hidup aku 'susah'? Adakah dengan tidak bekerja aku akan lebih beruntung? Mampu dan sesuaikah aku ni duduk 'baik-baik' menjaga rumah dan keluarga sahaja? Berbagai soalan bermain di kepala. Apa yang pasti, Ate bahagia dengan cara hidup sekarang. Yang penting apa jua yang kita lakukan, jangan sampai menjadi sesuatu yang di murkai oleh Allah.
*******
Sebagian besar takdir kita, ditentukan oleh diri kita sendiri.  
Innallaha La Yughoyyiru ma biqoumin hatta Yughoyyiru ma bianfusihim.

13 comments:

  1. ate dok rumah nak jaga siapa? kalau yang 2 beradik ligat tu, buat bergaduh je pulak nanti, kih kih

    ReplyDelete
  2. Nyibuk jek bangla tuh..hehehhe

    ReplyDelete
  3. lain padang lain belalang~keh keh keh~~

    ReplyDelete
  4. sebenarnya bangla tu ada masalah kejutan budaya.

    heheh~

    ReplyDelete
  5. banyak soal plak bangla tu...

    dia sebenarnya takde kawan nak sembang kot...

    hehehe

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Ate,

    'susah' yang dipandang dari segi tak buat kerja bukan dari segi material.

    ReplyDelete
  7. Ate...
    ada orang tak kerja tak susah pun..
    ada orang kerja... rasa susah jer...
    masing2...
    cara hidup masing2..

    ReplyDelete
  8. sbb perbezaan budaya ate..kat sini wanita x bekerja yg dipandang agak serong (pengalaman dr seorang wanita yg nk jd surirumah)

    ReplyDelete
  9. Itu persepsi dia... memang budaya kita dan mereka tidak sama, kan?

    Kalau kita duduk kat rumah diam2, belum tentu semua kelengkapan dapat disediakan oleh suami.

    ReplyDelete
  10. Kerja juga satu Ibadah kan Ate..selagi kita ikhlas melakukan sesuatu pekerjaan tidak nampak ada salahnya disitu melainkan jika suami tidak redha kita keluar bekerja....

    ReplyDelete
  11. baru saya tahu Ate ialah penggemar tegar teh o ais limau! :)

    ReplyDelete
  12. la yukallifullahu nafsan illa....

    hidup setiap satu antara kita telah didesign dgn cantiknya oleh Allah,ngam dengan setiap individu.
    siapa kata kerja itu susah?
    dan siapa kata kerja susah itu tidak indah?

    back to rasulullah dan salafussaleh

    ReplyDelete
  13. Ate ko jangan layan cakap bangla tu. dulu masa cik ina keja estet jaga bangla potong buah kelapa sawit, dorang cakap cam tu gak. kat sana dorang kaya datang Malaysia kena tipu. Dorang tak sedar diri kat Malaysia ni dorang cari rezeki tuk sara anak bini kat sana. cik ina tak bagi can dorang cakap.. jahatkan cik ina

    ReplyDelete