Pages

Search This Blog

Monday, February 20, 2012

ANTARA SIAKAP SENOHONG DAN AL AMIN

Pernah tengok citer di atas? Zookeeper, lakonan Kevin James. Ate tak minat sangat nak menonton citer tu, tapi Imad (anak sedara) sibuk dok pujuk minta temankan dia, jadi Ate tontonlah walau dalam keadaan separa sedar (ngantuk..pasal makan piriton). Ada satu adegan menarik perhatian Ate iaitu ketika James bersembang dengan Gorilla bernama Bernie yang dikurung di kandang tertutup atas tuduhan KONONnya dia menyerang Shane, sorang lagi zoo keeper. Atas 'fitnah' itu, Bernie kata dia dah tak percayakan manusia lagi. "I guess that's just what human do. They lie." Manusia selalu berbohong? Betul ke kata si Bernie Gorilla tu?

Jom kita semak balik kehidupan kita sehari-hari. Ada tak kita berbohong? Tak ada? Ye ke tak de? Pasti? Dengan anak? Anak usia 3 tahun tengok kita sibuk keletak keletuk depan PC/Laptop/Tablet Mobile, anak bertanya, "Ayah main game apa?" "Ishhh.. Mana ade. Ayah tak main, ayah wat keja." "Ayah wat keja game apa?" Haaa...Kantoi. Ayah terperangkap dengan pembohongan cover line (PCL). (Anak zaman sekarang cerdik weiii, betul tak Pn Aimi?? Hehehe). 

Antara suami isteri? "Abang, bila nak kuar office jemput ayang ni?" "OTW, OTW." Padahal belum keluar pun dari pintu opis. Pembohongan penyelamatan diri (PPD): Biasa di lakukan untuk keharmonian rumahtangga. Dengan salesman yang datang rumah, dengan spontan binti selamba kita melaung dari celah tingkap, "Mak tak de." atau "Ibu, nggak ada di rumah, saya bibik aja." Itu namanya Pembohongan Malas Layan (PML). 

Bagaimana dengan jiran? Sesama teman sepejabat/sekerja? Dengan boss? Dengan pelanggan? Dengan rakyat??? Siapa lagi? Dalam kita berinteraksi sesama manusia dengan siapa kita tidak pernah berbohong? Mane ade? Kita tak pernah bohong tau... Kita cuma bohong sunat jer.  Oho, kerana ingin menghalalkan sesuatu maka kita merekayasa istilah bohong sunat. 

Pepatah Melayu ada mengatakan; "Siakap senohong. Gelama ikan duri. Bercakap bohong lama-lama mencuri." Pepatah ini ada benarnya. Pembohongan demi pembohongan akan menyeret kepada keburukan demi keburukan sebagaimana hadis Rasulullah saw: "Hendaklah kamu semua bersifat jujur (benar), kerana kejujuran membawa kepada kebaikan dan kebaikan membawa ke syurga. Seseorang yang sentiasa jujur dan mencari kejujuran akan ditulis oleh Allah sebagai seorang yang jujur (Siddiq). Dan jauhilah sifat bohong kerana kebohongan akan mengarah pada kejahatan dan kejahatan membawa ke neraka. Orang yang selalu berbohong dan mencari-cari kebohongan akan ditulis oleh Allah sebagai pendusta". (HR Bukhari-Muslim dari Ibnu Mas'ud)

Teringat Ate tentang kisah pada zaman Rasulullah saw. Ada seseorang yang terkenal dengan sikap suka melakukan maksiat, nak masuk Islam. Lalu dia pun berjumpa dengan Rasulullah. Dia cakap, "Ya Muhammad, aku ni nak masuk Islam. Tapi kan, aku masih suka nak lakukan maksiat. Camne ek?" Rasullullah mempersilakan orang tu tuk masuk Islam dan lakukanlah apa juga perkara yang dia suka tapi dengan satu syarat: JANGAN BERBOHONG.

"Satu jer? Laa.. Senang sangat nak masuk Islam ni. Okay lah, aku setuju." Tanpa ragu-ragu, dia pun masuk Islam. Selepas tu, Rasulullah selalu bertemu dengan dia dan bertanya, apa yang dia lakukan setiap hari. Orang tu serba salah bila setiap kali ditanya, dia terpaksa mengaku dia melakukan maksiat sekian, sekian. Nak berbohong, tak boleh, pasal dia dah berjanji dengan Rasulullah untuk tidak berbohong. Akhirnya setiap kali dia nak melakukan maksiat, dia fikir beribu kali... Takut nanti bila Rasulullah tanya, malu lah dia nak menjawab. Dipendekkan cerita, akhirnya dia mula meninggalkan perbuatan maksiat dan rajin beribadah.


Haa.. Nampak tak bagaimana dengan sifat jujur/berkata benar/tidak berbohong itu, meninggalkan impak yang positif? Pelaku maksiat pun berubah menjadi orang yang baik. Sebab tu hobi berbohong ni tak boleh dijadikan kebiasaan. Bukan sahaja sebab berdosa, tapi bila dah jadi habit, pembohongan demi pembohongan akan mengakibatkan terhakisnya kejujuran. Tanpa kejujuran, akan menimbulkan krisis kepercayaan, yang akhirnya akan menghancurkan sendi-sendi kehidupan baik pada diri sendiri, keluarga, masyarakat bahkan bangsa dan negara (Wah.. Ayat macam calon PRU). Apa pun teladanilah Rasulullah yang sentiasa berkata benar, tiada dusta, tiada pembohongan sehingga baginda di gelar sebagai Al Amin, terpercaya lagi dipercayai kerana sifat jujurnya. Wallahu a'lam


Sambungan...Tips Osem Jujur.


Photo: Ehsan Pokcik Google

16 comments:

  1. Errr memang susah untuk tidak berbohong..ini akak cakap pasal diri sendiri la. Banyak sungguh dosa akak ni..

    Akak suka la kata2 di header Ati tu :)

    ReplyDelete
  2. Orang selalu berbohong dengan niat kononnya untuk kebaikan sedangkan niat tidak pernah menghalalkan perbuatan. Saya pula sangat geram apabila orang mempertikaikan sesuatu seolah-olah kita berbohong.

    p.s" Ate lama tak mengetik :)

    ReplyDelete
  3. Susah betul nak jujur dengan salesman hehe.

    ReplyDelete
  4. kita tak bohong...kita tipu sikit jer...kekadang

    ReplyDelete
  5. kadang ada situasi yg kita kena sedikit berdalih tapi bukan niat nak bohong pun...apapun kenalah selalu beristighfar mensucikan hati...

    ReplyDelete
  6. nauzubillah....astaghfirullah...

    sebenarnya hidup kita ni penuh dengan kebohongan. patut lah...

    ReplyDelete
  7. salam akak..thanx utk info ni..berbohong memang berbahaya..tp bohong sunat bleh ke kak?hehehe..akak..thanx adiah...kita suka..mekasih byk2 akak..:)

    ReplyDelete
  8. Ate, isu ini memang perlu difikirkan...bohong sunat, bohong bidaah, sebab kata org siakap, senohong, gelama, ikan duri, bercakap bohong, lama2 mencuri.

    ReplyDelete
  9. Salam,

    Lama tak singgah sini. Harapnya itu sihat bersama kasih sayang keluarga!

    ReplyDelete
  10. Terimaksih semua atas comment yang di beri. Ate dah terlalu lama tak membuka blog sehingga terlupa password sendiri..huhuhu.

    ReplyDelete
  11. nice day :)
    Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
    pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
    Jadilah seperti yang kamu inginkan,
    karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
    dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
    yang ingin kamu lakukan

    http://www.nolimitadventure.com/

    ReplyDelete
  12. nice day :)
    Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
    pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
    Jadilah seperti yang kamu inginkan,
    karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
    dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
    yang ingin kamu lakukan

    http://www.nolimitadventure.com/

    ReplyDelete
  13. nice day:)
    saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
    yang saya kemarin..


    bagi-bagi motivasi yaa.. :)


    http://wisataoutboundmalang.com/

    ReplyDelete
  14. salam kak ann..lama xjumpe..apa kabar akak?

    ReplyDelete
  15. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  16. Но Проститутку Киева
    и индивидуалки Киева покажут вам, что такое настоящий секс и на что способна женщина в постели. Встречусь только с интеллигентным, состоятельным мужчиной!это не салон!

    ReplyDelete