Pages

Search This Blog

Sunday, February 19, 2012

BERHIBUR MELEPAS LELAH

Sebulan Ate menyepi tanpa post terbaru. Anak-anak saudara yang pulang bercuti bertanya; "Ate dah tak menulis kat blog lagi ke?" Tak sempat Ate menjawab, Kak Bayu menyampuk, "Ate awak dah pancet pencen dari menulis. Sibuk buat macam-macam kerja...jadi petani...bercucuk tanam di farmville, tukang masak, fashion designer tah apa-apa kerja lagi dibuatnya di alam maya. Kalau lah semua kerja tu boleh mengeluarkan peluh dan bergaji, mesti dah kurus dan kaya Ate awak." (www.menyindir.com) 

Wahai Kak Bayu ku, cuba pandang sesuatu tu dengan pandangan positif, kak. Semua games 'kerja-kerja' yang Ate lakukan tu penting buat penghilang kejenuhan dan kebosanan hidup. Nampak cam tak berpekdah, tapi itulah yang menggembirakan dan menyenangkan hati Ate selain dari makan.

Bergembira dan menghiburkan hati tu adalah salah satu fitrah manusia, tahu? Islam adalah agama yang sejalan dengan realiti dan kehidupan manusia, tidak mengenepikan fitrah  manusia sebagai manusia yang memiliki kecenderungan2 atau keinginan2 dalam jiwa manusia (Tak faham? Tak faham baca lagi berulang-ulang sampai faham). Islam tidak memaksa agar setiap kata yang keluar dari mulut manusia adalah zikir atau setiap diamnya adalah tafakur atau setiap perenungannya adalah ibrah mahupun setiap waktu luangnya adalah ibadah. Tetapi Islam memperluas interaksinya dengan semua hal yang menyentuh fitrah manusia. 

Maka bermain game adalah salah satu cara Ate memelihara fitrah sebagai manusia (Adakah ini alasan yang boleh diterima aqal???). Bergembiralah dan hiburlah diri dengan apa cara pun, ASAL SEMUA nya DALAM BATAS-BATAS YANG TIDAK DIMURKAI ALLAH. SESUAI DENGAN ADAB2 ISLAM DAN ATURAN2NYA. TIDAK MERBAHAYA ATAU MEMUDARATKAN DIRI SENDIRI apatah lagi ORANG LAIN. TIDAK BERLEBIHAN. TIDAK MELALAIKAN TANGGUNGJAWAB YANG AULA atau UTAMA. SERTA JANGAN SAMPAI MENGGANGGU KETENTERAMAN AWAM, ALAM atau SEGALA MAKHLUK ALLAH DI MUKA BUMI INI. Contohnya, syok main game bila ada sound effect, jadi punyalah bukak speaker kuat2, sehingga mengganggu ketenteraman awam. Kena ada ikhsan lah. Tak pun main masa hujan ribut, di takdir Allah PC kena sambar petir, Boom! Meletup! Terbakar rumah sendiri dan jiran tetangga, tak ke naya? Tu dah masuk memudharat kan diri sendiri dan orang lain.

Setiap orang punya cara tersendiri untuk menggembira/menghiburkan hati. Orang species 'beruang' (bukan beruang keturunan 'bear' tu tapi ber wang/ber duit) mungkin menghiburkan diri dengan melancong melihat keindahan negara orang (macam sahabat kesayangan Ate 'Sesuci Sofi'). 
Orang yang kurang 'beruang' mungkin cukup sekadar mencuci mata membeli dan membelah tingkap (window shopping) di Jusco (macam... err, macam.. pokoknya ramai lah orang yang macam tu). Ada juga 'orang beruang' yang menghiburkan hati cukup sekadar menonton tv di rumah sambil makan popcorn (macam Warren Buffet lelaki ke dua terkaya di dunia).
Ada juga orang samada beruang mahupun tidak, menggembirakan/menghiburkan diri cukup dengan bergurau senda dan bermain bersama anak-anak. 
Ada pula orang menggembirakan hati dengan makan dan makan dan makan (macam familiar jer orang species ni). 
Pelbagai orang, pelbagai cara menghiburkan diri kerana menghiburkan diri itu mempunyai pengaruh yang besar dalam jiwa khususnya dalam memperbaharui semangat. Sebagaimana Abu Darda pernah berkata; "Sungguh, aku mengistirehatkan hatiku dengan sesuatu yang menghiburkan, agar dia semakin menguatkan aku dalam mengharungi kebenaran." 

Moga dalam kita menghiburkan diri, ianya tidak melalaikan kita sebaliknya ianya hanyalah sekadar kerehatan sebentar untuk membangkitkan semangat dalam bekerja dengan lebih bersungguh-sungguh lagi. Yup. Moga-moga selepas 'berhibur' Ate akan lebih bersemangat untuk terus menulis di blog dan melaksanakan pelbagai kerja2 amal dan dakwah. Amin.


(Inspirasi: Menghibur diri dengan Kurnia-kurnia Keindahan)

4 comments:

  1. Ate..
    bila hati dah merasai tenang...
    buat apapun membahagiakan...
    Kan???

    ReplyDelete
  2. hiburkan hati dengan buat cup-cake sebab dengor²nya dah dapat banyak cup! hehehe ;p

    ReplyDelete
  3. @Ibu n Abah: Tol tu kak. Walau akak kurang sihat (kena pegi 'opis seminggu 3 kali) tapi akak sentiasa nampak ceria. Pasal akak tahu camne nak membahagia kan diri kan?

    ReplyDelete
  4. Ehh..sape? Sape yg bnyk dpt cup? (Awk nak bagi kita cup ke? Atau cup bersama cake nya sekali? Hehehe)

    ReplyDelete