Pages

Search This Blog

Thursday, August 25, 2011

BERDOALAH UNTUK MEREKA AGAR KITA DI DOAKAN PARA MALAIKAT



Seperti biasa, pada sepertiga malam terakhir, Sayyidah Fatimah, puteri kesayangan Rasulullah saw senantiasa melaksanakan solat tahajjud di rumahnya. Dia menghabiskan malam-malamnya dengan qiamulail dan doa. Hassan bin Ali, puteranya, sering mendengar munajat sang bunda.

Suatu pagi, ketika Sayyidah Fatimah selesai berdoa, Hassan kecil bertanya, "Ya Ummi, dari tadi, aku mendengarkan doa kamu, tetapi mengapa tiada satu pun doa yang kau panjatkan untuk dirimu sendiri?"

Fatimah menjawab dengan lembut, "Nak, doakan dulu tetanggamu kerana ketika para malaikat mendengarkan kamu mendoakan untuk tetangga, niscaya mereka akan mendoakanmu. Adakah yang lebih baik daripada doa para malaikat yang dekat dengan Allah, Tuhan kita?"
*******
Apabila salah seorang mendoakan saudaranya (sesama muslim) tanpa diketahui oleh yang didoakan, para malaikat berkata, "Amin, semoga engkau memperoleh pula sebagaimana yang engkau doakan itu." (HR Muslim dan Abu Dawud)

"Ya Allah, alangkah suatu rahmat dan berkat bila Kau anugerahi hati kami dengan sinar kehangatan CINTA. Ketika hidup terasa pahit tetap terasa indahnya dunia ciptaan Mu. Ketika kami dapat berjalan bersama sebagai saudara dan saling mencintai dalam dakapan ukhuwah, bahkan di saat ada kekecewaan dan penderitaan semuanya dapat di tempuhi dengan sabar dan syukur. Teguhkanlah hati kami Ya Allah untuk tetap mencintai MU dan mencintai semua orang kerana MU..."

(Copas mail dari seorang teman)
"Sesekali...saat kita menikmati rasa bahagia, selamat dan tenteram, ingatlah mungkin di luar sana ada seseorang yang sedang mendoakan kita dengan penuh ikhlas...tanpa pengetahuan kita." (Ate)

8 comments:

  1. baru terfikir pagi tadi, siapa yang doakan sampai hidup aku senang macam ni? psikik kah kita kak?

    ReplyDelete
  2. @KOG: Kita berdua selalu 'ter psikik' ;D. (Ingat tak N3 pasal Kempis2 berisi kembali...samakan apa yg kita fikir).

    ReplyDelete
  3. - korang ber2 ni adik beradik ke...cepat ngaku...


    by the way cute budak kecik tu...

    ReplyDelete
  4. ooo.... baru tau ni... lepas ni kena kenal jirang tetangga untuk mendoakan mereka...

    ReplyDelete
  5. Sentiasa bersyukur kerana masih ada ibu yg sentiasa mendoakan kesejahteraan anaknya yg ketegaq ni. Eh, relevankah ni..hehe

    ReplyDelete
  6. Betul tu Ate...
    Kalau kita selalu mendoakan orng dan memudahkan urusan org lain..InsyaALLAH kita akan didoakan dan dipermudahkan segala urusan...

    ReplyDelete
  7. kadang2 terlalu sibuk dengan masalah sendiri smpi lupe doakan org lain
    selfish kah itu?
    wuwuwuuuu~~~

    ReplyDelete
  8. salam ate, lamanya ate braya...

    bgmn pula dgn jiran yg bbuat kjahatn pd kita? isyh payahnya hati nk mdoakn org sbgitu

    ReplyDelete