Pages

Search This Blog

Saturday, March 19, 2011

SENYUM YANG DICONTOHKAN LELAKI MULIA ITU

Ada bermacam-macam jenis senyum:
Ate selalu di situasi ke 3 ?? ;)
-Senyum manis.
-Senyum menggoda.
-Senyum pura-pura.
-Senyum simpul.
-Senyum sinis.
-Senyum sadis.
-Senyum musliha muslihat.
-Senyum sumbang sumbing.
-Senyum malu tapi mau.
-Senyum 'ketengi'. 
-Senyum kambing dan berbagai lagi jenis.


Yang terbaik adalah senyum ikhlas yang melahirkan bahasa hati, bahasa perasaan, bahasa cinta penuh ramah dan bersahabat, sehingga membuat orang lain bahagia

Senyum yang di contohkan lelaki mulia itu yang bernama Muhammad saw, tidak hanya diberi kepada para sahabat tetapi juga kepada orang yang membenci dan memusuhi beliau. Uyainah bin Hishan adalah seorang yang sangat kasar, memusuhi dan menolak dakwah Rasulullah. Tapi setiap kali bertembung/berselisih di jalan, Rasulullah saw pasti 'menghadiahkan' senyuman kepadanya.

Lelaki mulia itu, menunjukkan contoh kepada kita, senyumlah walau di sakiti. Ketika Rasulullah sedang berjalan bersama Anas bin Malik, seorang Badui menyentap dengan keras selendang Najran (diperbuat dari kain yang kasar) yang di pakai oleh beliau sehingga berbekas merah di leher baginda. "Orang Badui itu berkata "Ya Muhammad berikan kepada saya harta Allah yang engkau miliki."  Rasulullah melihat orang Badui itu kemudian tersenyum lalu memberikan harta dari baitulmal kepada badui tersebut. Ditengah kekerasan yang di alami beliau, senyum tetap menghiasi wajahnya.

Rasulullah mencontohkan kepada kita senyumlah walau sedang marah. Ketika beliau memberi hukuman keras terhadap orang-orang yang terlambat dan tidak ikut serta dalam perang Tabuk, baginda masih tersenyum mendengarkan alasan mereka. Ka’ab berkata, "Setelah mengungkapkan alasan orang-orang munafik dan sumpah palsu mereka, aku mendatangi Rasulullah dan ketika aku mengucapkan salam kepadanya, beliau tersenyum, walau dalam keadaan marah. Kemudian beliau berkata, ‘Kemari.’ Maka aku mendekati baginda dan duduk di depan beliau.”

Suatu ketika Rasulullah melintasi masjid yang di dalamnya ada beberapa sahabat yang sedang membicarakan masalah-masalah jahiliyah terdahulu, beliau lalu berhampiran dan tersenyum kepada mereka.

Abu Darda mengatakan, "Aku tidak pernah melihat dan  mendengar dari Rasulullah saw kecuali beliau berbicara dengan tersenyum.Jarir bin Abdullah ra menceritakan, "Tidak ada yang membatasi antara aku dan Rasulullah sejak aku memeluk Islam dan tidak pernah Rasulullah saw memandang wajahku kecuali dia tersenyum kepadaku."  Abdullah bin Harists bin Jaza berkata, "Aku tidak pernah melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum dari Rasulullah saw." 

Lelaki mulia itu mencontohkan kepada kita senyumlah walau dalam kesedihan. Beliau memberikan senyuman dari bibir yang lembut, mulia nan suci, sampai detik-detik akhir hayat baginda. Anas bin Malik ra menceritakan saat solat Subuh, ketika itu Abu Bakar menjadi imam, kaum Muslimin di kejutkan oleh Rasulullah saw yang menyingkap tirai kamarnya dan memandang para sahabat yang sudah berbaris dalam sof solat. Rasulullah saw tersenyum kepada mereka. (HR Muslim).  Di hari itulah Rasulullah memenuhi panggilan Allah swt. Rasulullah memberikan senyuman perpisahan  yang memunculkan duka kerana saat itu adalah rentang masa terakhir baginda dapat memandang para sahabatnya. Kesan senyuman itu benar-benar sukar dilupakan oleh para sahabat.

Senyum tulus penuh ikhlas dapat menerbitkan cahaya dalam hati orang lain. Lelaki mulia itu yang bernama Muhammad saw, telah memberikan contoh kepada kita bagaimana beliau dapat  meluluhkan hati siapa sahaja dengan senyuman. Beliau mampu ‘menyihir’ hati dengan senyuman. Beliau menumbuhkan harapan dengan senyuman. Beliau mampu menghilangkan sikap keras hati dengan senyuman. Dan beliau mensunnahkan dan memerintahkan umatnya agar menghiasi diri dengan akhlak mulia ini. Bahkan Rasulullah menjadikan senyuman sebagai sumber kebaikan.  Rasulullah bersabda, "Jangan meremehkan kebaikan walau sedikitpun, meski engkau menemui saudaramu dengan wajah ceria." Sabda Rasulullah yang lain, “Senyummu di depan saudaramu adalah sedekah.” (HR. Tirmidzi).

Senyum ceria penuh tulus melahirkan 'cinta di hati anak manusia'. 
(Aww..Killer Smile from BOIM Debab)

Senyum yang dicontohkan lelaki mulia itu adalah tanda Cinta yang dilontarkan dari hati, lalu senyuman itu meluncur laju ke relung hati yang dalam, mempengaruhi akal fikiran, menghilangkan kesedihan, membersihkan jiwa, menghancurkan tembok penghalang di antara 'anak manusia' menjadikan hati semakin lapang, tegar, membangkitkan energy dan menggetarkan nurani orang yang melihatnya. Senyum ikhlas dan tulus, tidak mungkin dapat dilakukan oleh orang-orang yang hatinya penuh dengan kesombongan dan keangkuhan.  Inilah senyum ikhlas penuh cinta yang di contohkan oleh lelaki mulia itu...Senyum sodakoh.

2 comments:

  1. terima kasih utk info ni..

    yeaaah..sy setuju..

    senyum dr hati yg ikhlas ialah senyum yg menawan..heheh

    mari kite senyum ramai2...ehheh

    ReplyDelete
  2. Yup..Senyum ramai2 = SENYUM BERJEMAAH ;)

    ReplyDelete