Pages

Search This Blog

Saturday, April 16, 2011

ANTARA SINGKONG DAN KEJU.

Aku suka singkong, kau suka keju
Oh oh oh oh
Aku ini hanya anak singkong
Aku hanya anak singkong


Begitulah lebih kurang lirik suatu lagu lama dolu-dolu dari Indonesia yang sempat juga ngetop kat Malaysia, tapi entah siapa penyanyinya Ate tak ingat. Yang pasti dulu Ate ingat singkong tu adik beradik atau sedara maranya King Kong (serious, Ate tak pernah sangka singkong itu boleh dimakan). Dah tua-tua dewasa baru tahu rupa-rupanya singkong tu ubi kayu. 
       Sebenarnya apa yang Ate nak cerita hujung-hujung minggu ni? Pasal lagu ke..pasal Singkong atau Keju? Bukan pasal lagu tapi ada kaitan dengan Singkong dan Keju. Ate jarang cerita pasal makanan dan Entry Ate kali ini nak cerita tentang makanan yang sedap tapi murah dari pedagang kaki lima di Jakarta. Ketika pertama kali ke Indonesia lebih kurang 9-10 tahun lalu, Ate dinasihatkan agar jangan membeli makanan di kaki lima melainkan kalau 'perut kita kebal'. Tapi setahun beberapa kali balik pergi ke Jakarta mana tahan asyik nak makan di Restoran Padang aja. Ahh..makanlah apa-apa asal halal dan murah. Sebelum 'ngap' baca aja Bismillahillazi La Yadhurru Ma'asmihi Syaiun filArdhi wa la Fissama'i wa huwassami'ul 'alim Insyallah tiada mudarat paling-paling pun cirit birit aja.
Berbalik tentang ubi kayu atau singkong, paling sedap dimakan kalau direbus dan di cicah bersama sambal tumis ikan bilis. Tapi itu di Malaysia, kalau di Indonesia Ate paling suka makan yang digoreng atau di sana mereka menyebutnya Gorengan Singkong, dimakan bersama cabe rawit (cili padi hijau). Gorengan Sinkong di sana beza dengan Ubi goreng di Malaysia, di sana lebih lembut dan gurih. Walau dah sejuk berjam-jam pun masih lagi lembut. Rahsianya mereka goreng 2 kali. Mula-mula, goreng separuh masak sahaja, kemudian angkat panas-panas terus masukkan ke dalam air yang telah siap dengan bumbu seperti bawang putih, garam dsbnya. Biarkan rendam lama-lama kemudian toskan dan goreng sekali lagi. Ada juga yang kukus dulu kemudian baru rendam. Ate sempat 'berguru' dengan beberapa orang pedagang kaki lima di sana. Setiap orang ada cara mereka yang tersendiri. Confused belajar dengan ramai guru dan masalah bahasa, akhirnya Ate langsung tidak pernah cuba buat.
       Satu lagi makanan kegemaran Ate, bakwan sayur juga sedap dimakan bersama cabe rawit. Sekali rasa macam cekodok atau cucur atau jemput-jemput tapi kalau kita biasa makan kita akan dapat bezakan bakwan itu lebih lembut dan lebih 'berasa' kerana tepung yang digunakan bukan tepung gandum biasa tapi tepung terigu. Macam mana rupa tepung terigu tu? Jangan tanya Ate kerana Ate memang tak tahu, dah tanya banyak kali tapi tetap tak tahu pasal..lagi-lagi masalah bahasa. Banyak terms bahan-bahan masakan di sana yang Ate tak faham.
Bubur Ayam. Murah, enak dan mengenyangkan untuk breakfast. Puas Ate makan bubur ayam di Malaysia rasanya tak sama dengan bubur ayam di Bogor Jakarta. Mereka ada bumbu istimewa yang mana rahsianya belum lagi dapat Ate gali. Hanya yang pernah merasa tahu akan keenakannya.
       Martabak keju. Rasanya lebih kurang apam balik tapi tersangatlah sedappppp dan lemak berkrim. Keju dan susu kental yang meleleh uhhh... Punyalah Ate jatuh hati kat penjual Martabak Keju ni, masa mula-mula kenal setiap malam Ate tak boleh tidur, asyik teringat-ingat sambil mengecap-ngecap mulut, ilerrr. Martabak keju dijual pada malam hari jer itu yang setiap malam dok gila bayang. Balik aja Malaysia Ate pun mencarilah resepinya. Pertama kali buat...ahhh... sedap tak terkata walau bantat. Rupa ada sikit kurang, terlebih tebal 5 inch, tapi siapa peduli, tiada orang di rumah Ate yang pernah tengok bagaimana rupa Martabak Keju tu yang sebenar, kecuali Ate. So depa bedal aja. 
       Nak di jadikan cerita, masa Ate keluar bekerja datanglah seorang hamba Allah dari Padang bertamu di rumah kami. Kak Bayu yang baik hati telah menghidangkan Martabak Bantat buat tetamu. Kepada sang tamu Kak Bayu berkata, "jemputlah makan, ini kue dari Indonesia, di masak oleh Ate." Bertanyalah sang tetamu "Kue apakah ini, tidak pernah pula saya tahu, ada kue seperti ini." Dengan  bangga kak Bayu menjawab "Katanya kue Martabak Keju." Sambil tersenyum sang tamu menjawab, "Ohh..makanan khas dari Jakarta kali." Huhuhu..Malunya Ate dengar cerita Kak Bayu, tentang martabak keju dan tetamu. "Ahhh...Benciii...Kenapa hidangkan? Itu Kue tak jadi. Martabak keju tebal 5 inch, muka Ate tebal 5 kaki." Kak Bayu ketawa geli-geli hati "Awat tak habaq awai-awai kue Ate tak jadi?"





6 comments:

  1. teringinnnyyyyyaaa nak rasa martabak keju... versi malaysia yang sis buat pon xperrr! hahaha!

    ReplyDelete
  2. terliur2 dah ni dgn murtabak keju tu...

    ReplyDelete
  3. @Gomokpendek: Ahh..malu Ate. Tapi kalau cikgu teringin kenalah Ate bukak balik buku resepi.

    ReplyDelete
  4. @Norh: Mmg sedap norh..especially buat para peminat keju meju ni. Powerrr.

    ReplyDelete
  5. Boleh bagi resipi murtabak keju ni?

    ReplyDelete
  6. Nak mintak resipi singkong goreng jugak.

    ReplyDelete