Pages

Search This Blog

Friday, February 11, 2011

Memulai..Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

"Jangan menunggu bisa menulis baru menulis tapi mulai menulis agar anda bisa menulis. (Menyahut tantangan tuk menulis... Bisakah aku??)." Inilah kata2 yang ate post di wall fb sebaik sahaja pulang dari Bengkel Penulisan beberapa minggu yang lalu. Biasalah selesai sahaja dari sesuatu bengkel semangat pun berkobar-kobar dan hasilnya...??? Woww. Sungguh mengagumkan..Sehingga ke hari ini belum ada satu pun hasil penulisan yang telah ate buat..huhuhu. Hebat sekali ya? Sehingga terharu jadinya :D. Ternyata berkata itu mudah dari melakukan. 


Ustaz Salim A fillah pernah di tanya bagaimanakah caranya mahu menulis (kenal tak siapa dia 'Salim A Fillah? Tak kenal? Kalau tak kenal goggling lah sendiri nama dia...hehehe. Maaf bagi homework sikit). "Memaksakan diri, saat kita mengetahui mengapa kita harus menulis, mengapa harus kita yang menulis dan mengapa itu harus ditulis."  Itu jawaban Ustaz Salim. Pendek sahaja jawaban dia tapi banyak membuat ate berfikir dan terus berfikir dan terus berfikir (sampai tak juga mula menulis..hehehe).


Akhirnya hari ini..di hadapan  Netbook Dell ate, dimulai dengan Bismillah dan di akhiri dengan Alhamdulillah.. Ehh salah..belum berakhir lagi. Dimulai dengan Bismillah dan berbekalkan petua "Allahumma PAKSA" maka dengan ini bermulalah penulisan pertama ate di blog Dari Kaca Mata Ate. (Alhamdulillah tips pertama Ustaz Salim A Fillah telah di laksanakan)


Mengapa kita harus menulis, mengapa harus kita yang menulis dan mengapa itu harus ditulis? Hah, tu diaa..susah nak jawab ni. Itu yang berminggu2 asyik dok fikir aja, tak juga menulis.  Hehehe. Oklah..(serious mode:On) Sebagai seorang Muslim kita mempunyai tanggung jawab untuk menyampaikan kebaikan walaupun sekadar satu ayat. Apatah lagi setiap kita adalah dai'e. Oleh itu menulis merupakan suatu keharusan. Dengan menulis kita dapat menyebarluaskan fikrah Islam dan berdakwah. Cuba bayangkan bagaimana kesannya jika seseorang yang tidak memahami Islam yang syumul, menyebarluaskan idea atau fahaman mereka yang keliru tentang Islam melalui penulisan. Tak ke parah namanya?? 


Menulis adalah merupakan satu wadah untuk mendokumentasikan idea atau fikiran kita ke bentuk berupa rangkaian huruf sehingga boleh di baca oleh orang lain. Jika apa yang kita tulis itu membawa manafaat atau membawa kesedaran ke arah positive bagi orang yang membacanya, seterusnya mereka berkongsi pula hasil penulisan kita itu dengan orang lain, pastilah secara langsung kita dapat melipatgandakan 'share' atau saham yang membawa keuntungan bila kita pulang ke Kampung Akhirat nanti (Cehhh Ate..sebut pasal langsung, untung, saham...macam skim MLM la pulak).  Pahala menulis adalah amal jariah yang melampaui zaman. Jika ditakdirkan kita telah tiada di bumi Allah ini tapi hasil penulisan kita itu tetap di baca maka selagi itu ianya tetap menjadi amal jariah.  


Ok lah...Post ini merupakan permulaan ate untuk menulis (mudah-mudahan bukan yang terakhir ya ate). Harapan ate agar post 'MEMULAI..Bismillah' ini akan menjadi pemangkin untuk motivate ate menulis dan terus menulis dengan lebih baik lagi.


"Jangan menunggu bisa menulis baru menulis tapi mulai menulis agar anda bisa menulis dan terus menulis.."




1 comment: