Pages

Search This Blog

Monday, February 21, 2011

IBU, AYAH..BERIKANLAH KAMI TELADAN.

Beberapa hari ini Ate busy jadi babysitter. Stress berat  badan dengan ‘keaktifan’ 2 BUJANG SENANG (BS) yang mempunyai Super Energy mengalahkan arnab bateri energizer. Tapi dalam kelibang kelibut bergelut dengan 2 BS tu, sempat juga Ate menonton satu rancangan reality pemilihan untuk menjadi artis.  Seorang Mak Cik menanggis tersedak-sedak tersedu-sedu, sedih yang amat sangat kerana anaknya gagal dalam uji karat bakat tersebut.  “Saya sentiasa berdoa kepada Allah, agar cita-cita anak saya untuk menjadi artis tercapai. Tak sangka dia tak dapat...mungkin belum rezeki dia lagi”, kata Sang Ibu sambil menyeka air hidung mata. Huhuhu. Ate pun tumpang sedih…sedih dan kasihan kat Mak Cik glamour tu. Ternyata sang ibu tidak menyedari bahawa dengan mendoakan anaknya supaya berjaya menjadi artis dia telah ‘menghantarkan’ anaknya semakin jauh dari Allah. 

2 Bujang Senang (BS) sedang bersenang lenang

Sebenarnya ketikan Ate kali ini ingin menyentuh tentang betapa pentingnya kesolehan ibubapa sebagai contoh tauladan dalam mendidik anak-anak.

Tsana,  salah seorang putri Hassan Al Banna bercerita, “Ayah memanggilku dan kakakku  Wafa, untuk diperdengarkan Al Quran yang di baca oleh Ayah.  Kami memegang mushaf lalu menyimak bacaan ayah.  Ayah berkata, “Aku mulai membaca ayat ini…”  Ketika dewasa, baru aku faham,  bahawa apa yang dilakukan ayah ketika itu adalah mengajarkan kami dari hal yang kami tidak tahu, iaitu bagaimana membaca Al Quran dengan betul, tanpa kami sedari..” Ini adalah cara mendidik yang paling indah dirasakan oleh anak-anak.  Mereka belajar tentang sesuatu melalui contoh langsung yang ditunjukkan dari ibubapa mereka. 

Syed Husein Tabatabai dari Iran, berjaya menghafal Al Qur’an dan menguasai tafsirnya ketika berusia 5 tahun. Subhanallah, satu prestasi yang sangat luar biasa.  Namun kalau kita melihat latar belakang keluarganya, prestasi dia itu adalah sesuatu yang wajar. Ternyata ayah dan ibu Syed Husein merupakan hafidz dan hafidzah.  


Ketika Ayah Syed Husein, diminta menceritakan bagaimana dia mendidik anaknya, dengan merendah diri dia berkata, “Sebenarnya saya hanyalah seorang ayah yang tidak layak berpesan kepada orang lain. Tapi di atas nama seorang pengajar Al Quran, maka saya ingin berpesan kepada para ibubapa bagaimana saya mengajarkan Al Quran kepadanya.  Langkah awal adalah daripada para ibubapa sendiri  yang harus memiliki perhatian khusus terhadap Al Quran terlebih dahulu.  Di rumah, ibubapa harus sentiasa membaca Al Quran.  Jika tidak, jangan harap anak-anak akan menjadi seorang penghafal Al Quran yang mampu memahami makna Al Quran. Di rumah juga, saya membiasakan berbicara menggunakan bahasa Al Quran dengan Husein. Begitu juga ibunya. Sebagai penghafal Al Quran setiap hari kami harus membaca sekurang-kurangnya dua juzu.”

Itulah gambaran keluarga Syed Husein yang telah berjaya mendidik anaknya menjadi seorang hafizh di usia yang sangat kecil.  Seakan tersambung dengan cara berfikir ayahnya, ketika dia diminta untuk memberikan nasihat, sambil tersenyum Syed Husein membacakan satu ayat, “Dan perintahkanlah kepada keluargamu (untuk) mendirikan solat” (Thoha:132)

Jika kita lihat dalam kehidupan para ulama dan salafusholeh, di usia yang masih kecil lagi rata-rata, mereka telah menyelesaikan hafalan Al Quran kerana contoh dan pengaruh dari ibubapa mereka. Ternyata lingkungan keluarga yang baik dan soleh akan memberikan pengaruh yang positif kepada perkembangan anak-anak. Ibubapa adalah cermin bagi anak-anak. Nak Anak Yang Soleh? Jadilah orang Soleh terlebih dahulu. Wahai Ibu, Wahai Ayah...tunjukkan teladan yang baik kepada kami, anak-anakmu

Wallahu `alam.

No comments:

Post a Comment