Pages

Search This Blog

Wednesday, May 25, 2011

NIKMATILAH HARI INI KERANA SEMUA AKAN BERLALU

Sekadar ingin berkongsi artikel yang pernah Ate baca di Eramuslim suatu ketika dulu: Maka Nikmatilah, Itu pun Akan Berlalu. Moga bermanfaat buat kita semua.


Saat di depanmu terhidang nasi, tahu dan tempe, mengapa mesti sibuk berandai-andai, dapat makan ikan, daging atau ayam? Padahal kalau saja kau nikmati apa yang ada tanpa berkesah, pastilah rasanya tak jauh beza. Kerana enak atau tidaknya makanan, tergantung kepada rasa lapar dan mau tidaknya kita menerima apa yang ada. Maka nikmatilah, karena jika engkau terus mengharap makanan yang lebih enak, makanan yang ada di depanmu akan basi, padahal belum tentu esok engkau akan mendapatkan rezeki yang lebih baik daripada hari ini. 


Saat engkau menemui udara pagi ini cerah dan langit biru yang indah, mengapa sibuk mencemaskan hujan yang tak kunjung datang? Padahal kalau saja kau nikmati adanya tanpa kesah, pastilah kau dapat mengerjakan begitu banyak kegiatan dengan penuh kegembiraan. Maka nikmatilah, jangan malah resah memikirkan hujan yang tak kunjung tumpah. Karena jika kau tak menikmatinya, maka saat benar-benar tiba hujan menggenangi tanahmu, kau pun kan kembali resah memikirkan kapan hujan berhenti. 

Percayalah, semua akan berlalu, maka mengapa harus memikirkan sesuatu yang tiada? Jangan habiskan waktu dengan mengeluh dan menginginkan sesuatu yang tiada. Jangan sampai kau kehilangan nikmat dan hanya mendapat getir sahaja. Maka nikmatilah dengan bersyukur dan memanfaatkan apa yang kau miliki hari ini agar menjadi sesuatu yang mendatangkan pahala.

Jika hari ini engkau menderita, maka nikmatilah, karena ini pun akan berlalu, jangan biarkan ia pergi, kemudian ketika kau harus lebih menderita suatu saat nanti, engkau tidak sanggup menahannya. Maka nikmatilah rasa sedihmu, dengan mengenang kesedihan yang lebih dalam yang pernah kau alami. Atau membayangkan kesedihan yang lebih memar pada hari akhir nanti jika kau tak dapat melewati kesedihan kali ini. 

Dengan menemukan penghapus dosa pada musibah yang kau alami kini. Maka nikmatilah rasa galaumu, dengan betafakkur lebih banyak atas permasalahan yang kau hadapi. Dengan memikirkan kedewasaan yang kan kau gapai atas segala resah dan galau itu. Dengan kematangan yang akan kau miliki setelah berhasil melewati semua ini. Maka nikmatilah rasa marahmu, dengan kemampuan mengendalikan diri. Dengan memikirkan penggugur dosa yang akan kau dapatkan. Dengan mendapatkan kemenangan atas diri sendiri yang tak semua orang dapat lakukan. 

Maka nikmatilah, dengan berfikir positif atas apa pun yang kau jalani, atas apapun yang kau hadapi, atas apapun yang kau terima, karena dengan begitu, engkau akan bahagia. Maka nikmatilah, karena bahagia pun akan berlalu jua. Maka nikmatilah, karena rasa puas dan syukur atas apa yang telah kita raih akan menghadirkan ketenteraman dan kebahagiaan. Sedang ketidakpuasan hanya akan melahirkan penderitaan. Maka nikmatilah, karena ini pun akan berlalu. Maka nikmatilah, agar engkau tidak kehilangan hikmah dan keindahannya, saat segalanya telah tiada. Maka nikmatilah, agar tak hanya derita yang tersisa saat semua telah berakhir jua. 


Ya, Nikmatilah walau apa jua yang kita hadapi pada saat ini dengan penuh kesyukuran.

10 comments:

  1. haih~~saya bila bab makan selalu kalah dengan nafsu~~

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum...

    trime kasih kerana mengingatkan kami..semoga kita semua ambil iktibar..

    ReplyDelete
  3. cik ina dapat menerima je apa keadaan , apa saja yang mendatang, tak kira susah atau senang, sebab dalam hidup cik ina dah banyak di duga. Cik ina tak dapat nak cerita ngan lebih terperinci sebab belum tiba masanya. Insyaallah kita insan yang tabah menghadapi dugaan.

    ReplyDelete
  4. syukur walau hidup tak sehebat org lain tapi kasih sayang tak pernah luak dari keluarga dan anak2 dan insan tersayang jika dibandingkan dengan mereka yg tak punya apa..

    alhamdulilah :D

    ReplyDelete
  5. betul...syukuri dan nikmati nikmat yang ada ini..Insya Allah akan ditambah lagi..

    ReplyDelete
  6. @Bujal:Sebab tu graviti tak suka kamu ;). Jgn mare..

    ReplyDelete
  7. @Sahrom: Waalaikumussalam Sahrom. Ini juga peringatan buat diri Ate sendiri yang selalu lupa.

    ReplyDelete
  8. @Cik Ina: Ya, Ate yakin Cik Ina mmg sorang yg tabah dlm menghadapi berbagai ujian. Moga terus tabah jika di uji lagi pada masa mendatang. Bila Allah uji tanda Dia sayang.

    ReplyDelete
  9. @makdara Terdiva: Alhamdulillah, beruntung MDT di kelilingi oleh ramai org yg menyayangi. Syukuri apa yg ada di banding mereka yg tak punya apa-apa..benar sekali kata MDT.

    ReplyDelete
  10. @Daddy Ziyyad: Yup Syukuri nikmat yg ada (Ziyyad dan Zayyan) maka nanti Allah tambah lagi...;)

    ReplyDelete