Pages

Search This Blog

Tuesday, November 1, 2011

MASALAH MENJADI MASALAH KERANA MASALAH

Perasan tak kita kadang suka menggunakan perkataan 'masalahnya' dalam ungkapan kata-kata kita? Khususnya bila kita disuruh buat sesuatu atau diberi tanggungjawab tapi kita tidak belum menyelesaikan tanggungjawab tersebut maka kita mula mencari alasan dengan mengatakan "Masalahnya bos, project ni susah nak dapat kerjasama bla, bla, bla". Atau bila anak kita mendesak kita pergi ke mana-mana atau buat sesuatu dan kita malas, kita akan menjawab, "Masalahnya bukan mama tak nak, tapi.....bla, bla, bla." Kita suka mencari alasan dengan 'mengkambing hitamkan masalah'. Itu belum lagi bila kita memang benar-benar ditimpa masalah. Berbagai rungutan dan keluhan yang kita ungkapkan baik dibibir mahu pun dalam hati tak lepas dari perkataan 'MASALAH'. 
"Masalahlah dia ni."
"Ni lah masalah nya."
"Alaa..Aku tengah banyak masalah lah."
"Masalah kau ni kan, kau yang bermasalah."
Budak ni memang selalu bermasalah.
Sikit2 merajuk.
Ya, kita bermasalah kerana kita selalu menjadikan masalah itu sebagai masalah. Kita bermasalah kerana kita selalu mengeluh dengan masalah kita. Kita bermasalah kerana kita selalu fikir kita bermasalah tetapi tidak memulakan langkah ke arah solusi. Teringat Ate kata-kata seorang kenalan dari Indonesia bila Ate merungut, "Alaaa... banyaknya kerja. Masalah betullah." Lalu dia menjawab, "Kerja ya harus dikerjain, Mbak. Jangan difikirin aja. Gak tuntas kerjanya kalo difikirin aja. Gak nyelesai'in masalah." (Duzhummm... Uhh! kena Ate sejibik). Kita kena tukar cara pemikiran kita macam N3 Ate bulan May "Hai masalah, Allah Maha Besar". 

Kita kena membiasakan diri jangan mengeluh atau merungut kerana masalah. Hayati makna di balik semua masalah, maka semua masalah akan membuat hidup menjadi lebih bermakna. Jika kita fikir setiap masalah boleh diselesaikan dengan keluhan, maka teruslah mengeluh, mengeluh dan mengeluh. Namun kenyataannya, mengeluh itu bagaikan menambah batu pada beban yang kita bawa. Tiap keluhan membuat beban itu menjadi semakin berat dan akhirnya memperlambatkan langkah kita. Maka jangan banyak mengeluh. Ikhtiar dan perbanyakkan doa. Agar langkah terasa ringan dan kita dapat bergerak pantas, maju ke hadapan.
If you have time to whine and complain about something 
then you have the time to do something about it.

12 comments:

  1. perkataan 'masalah' makanan susun kata

    betul ke ayat saya ni

    hehehehe

    ReplyDelete
  2. salam perkenalan gak dari saya... baru notis mmg saya selalu guna perkataan tu... hehe

    ReplyDelete
  3. kadang2 saya kalah jugak~~mengeluh gila punya~haih~

    ReplyDelete
  4. cik ina anti orang yg suka mengeluh, lebih tepat cik ina tak suka manusia yang mencipta alasan. garangkan cik ina, jangan risau hati lembut .kuu kui.cik ina suka nengok budak merajuk.comeiiiii.cam firduaslah dia ni, kalau merajuk.

    ReplyDelete
  5. Kak Ani masih masa kerja dulu, kalau kak ani diberikan tugas, dan jiwa kak ani merungut kononnya susah kerja tu, susahlah jadinya.

    Jalan terbaik terima dengan hati terbuka. InsyaAllah yang susah jadi senang.

    ReplyDelete
  6. Biasalah tu ate, saya pon byk gak guna perkataan tu. Ada masalah jer nak mengeluh...hehehehe...masalah takkan selesai klu kita tak cari jawapan.

    Thanks ate for your comment. Nak kena cari lah buku ensiklopedia tu ☺☺

    ReplyDelete
  7. saya dulu selalu marah kat sorang ni. belum pape lagi, perkataan pertama kuar dari mulut dia adalah 'masalahnya....'...eiiii rasa nak debik je!

    ReplyDelete
  8. InsyaAllah...


    kadang2 terkeluar jugak perkataan tu bila di tempat kerja..huhu....

    ReplyDelete
  9. aduyai... masalah betul la nak memahami masalah ini...

    ReplyDelete
  10. Akak bila diduga, selalu termenung. Mulut tak cakap jadi tak sebut perkataan 'masalah' tu. Tapi tetap bersalah kerana bila dah termenung tu, sama jugak macam mengeluh kan, cuma takda bunyi saja.

    ReplyDelete
  11. Ate...
    akaklah yg selalu guna ayat Masalah.. betul.. bila dah letakkan ayat Masalah didepan semua ayat..maka Masalah lah yg akan akak hadapi...
    Terima kaseh Ate...
    Tak terkata akak membaca entry ni...

    ReplyDelete